Program "Opieka wytchnieniowa"
Cel Programu
Opieka wytchnieniowa ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa. Powierzenie opieki nad osobą niepełnosprawną umożliwi opiekunom pozyskanie czasu na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.
Kto może skorzystać z opieki wytchnieniowej
Program adresowany jest do członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:
- dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności
- osobami posiadającymi:
- orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności ( zgodnie z Ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo
- orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności
Kwalifikacja do Programu
Pierwszeństwo udziału w Programie posiadają osoby, które:
- mają niepełnosprawność sprzężoną tj. posiadają orzeczenie ze wskazaniem
co najmniej dwóch przyczyn niepełnosprawności, - wymagają wysokiego poziomu wsparcia tj. osoby niepełnosprawne w stopniu znacznym oraz dzieci z orzeczeniem niepełnosprawności ze wskazaniami w pkt.7 i 8 orzeczenia,
- stale przebywają w domu, tj. nie korzystają z ośrodka wsparcia lub placówek pobytu całodobowego
Zgłoszenie do Programu
Celem zgłoszenia udziału należy złożyć:
- kartę zgłoszeniową
- kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności (dzieci), kopię orzeczenia
o stopniu znacznym niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne ( I grupa z ZUS, KRUS ), - Oświadczenie o sprawowaniu opieki nad osobą niepełnosprawną
W przypadku dużej ilości chętnych do wzięcia udziału w programie, o kolejności przyjęcia decyduje wynik zamieszczony w Karcie pomiaru niezależności funkcjonalnej wg zmodyfikowanych kryteriów oceny – skali FIM wypełnionej przez lekarza rodzinnego/lekarza rehabilitacji medycznej/fizjoterapeutę/pielęgniarkę.
Zgłoszenia usługi asystenckiej prosimy kierować:
- osobiście - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Kościuszki 10, 97-500 Radomsko
w dni robocze w godz. 7.30-15.30, każdy wtorek w godz. 7.30-17.00 - telefonicznie - 44/683-28-85 wew. 29 i 21,
- mailowo: mops@mops-radomsko.pl
Pliki do pobrania
Karta zgłoszeniowa (153.77 KB)
Oświadczenie uczestnika Programu (150.20 KB)
Karta pomiaru skali FIM (158.66 KB)
Klauzula informacyjna (152.19 KB)